Overzicht deelnemende kunstenaars 24K XL 2018

Hier vind je een korte indruk van alle tien kunstenaars die exposeren in de tentoonstelling 24K XL. Klik op de naam voor verdere informatie. 

Ilse Brul

Marloes Buigel Boering

Birke Eng

Nelleke Bouman-Hulshoff

Ingalil Lang

Rika Post

Harry Schomaker

Geert Schreuder

Magriet van der Werff

Heleen Wilkens.

***

Ilse Brul (Groningen)

“Eigenlijk rammel en schud ik het landschap een beetje los en geef ik mezelf ruimte om te spelen met de ingrediënten”

Ilse Brul-kwelder-MOW-24KXL

Ilse Brul (Groningen) behaalde een 1e en 2e onderwijsgraad tekenen en studeerde Vergelijkende Kunstwetenschappen aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen. Haar werk vind je onder meer in de collectie van Museum de Buitenplaats in Eelde.

Brul werkt met olieverf, aquarelverf en ei tempera. Voor de grondlaag mengt zij een substantie van krijt, zinkwit en beenderlijm. Daarna tovert zij met ei, hars en pigmenten de gewenste kleuren. Deze combinatie levert de beste hechting en houdbaarheid op.

Aanleiding voor haar werk is meestal een landschappelijke beleving of herinnering. Brul verkeert graag op het Hogeland, de Waddeneilanden en het Groninger Wad. Hier maakt zij voorstudies; schetsen en foto’s. Losse elementen die zij ter plekke waarneemt, keren terug in een eigenzinnige compositie. Wat opvalt, is een bijzondere gelaagdheid van licht en kleur.

Brul streeft niet naar een werkelijkheidsgetrouwe weergave. Vrijwel nooit is een horizon aanwezig. Een beeld kan verschillende perspectieven herbergen. Hierdoor herken je een werk vaak niet direct als landschap. Hoewel de titels van haar werken verwijzen naar de oorspronkelijke plek die Brul inspireerde, is er ruimte voor eigen invulling door de kijker.

Terug naar het overzicht

***

Marloes Buigel Boering (Drieborg)

 “Hoe dichterbij het onderwerp voor mijzelf voelt, hoe beter het werkt”

marloes-buigel-boering-mow-24KXL

Marloes Buigel Boering (Drieborg) verhuisde in 2003 van Noord Holland naar het weidse Oost Groningen. Zij was toen nog volop in opleiding aan de Wackers Academie in Amsterdam, waar zij op een klassieke manier leerde tekenen en schilderen. Eenmaal afgestudeerd, liet ze zich, dichter bij huis, verder scholen door Harold Kleyn.

Het werk van Buigel Boering laat zich moeilijk typeren. Op doek vangt ze met acrylverf de karakteristieke Groninger gele koolzaadvelden, met zwarte inkt op papier schept ze subtiele verstilde landschappen en met olieverf portretteert ze bekende namen uit de muziekwereld. De weergave is altijd realistisch maar het beeld oogt losjes. Wat deze grote diversiteit verbindt, is de emotie van de kunstenaar.

Buigel Boering vindt inspiratie voor een tekening of schilderij in de kleine dingen die haar raken; muziek, het landschap en de kinderen om haar heen. Hoewel voor de kijker niet altijd direct te achterhalen, vertelt elk schilderij of tekening haar persoonlijke verhaal.

Terug naar het overzicht

***

Birke Eng (Papenburg, Duitsland)

"Het zijn het karakter, de emotie en de beweging die inhoud geven aan mijn werk”

Het werk van Birke Eng (Papenburg) kenmerkt zich door eenvoudige, organische lijnen en perfect afgewerkt materiaal.

Zij heeft een voorkeur voor mens- en dierfiguren. Door een uitgebreide voorstudie van haar onderwerpen stelt zij voor zichzelf de essentie van hun karakter vast. Die probeert zij vervolgens te vangen in ruwe zandsteen, hout of marmer. Eng vermijdt elk overbodig detail waardoor simpele, pure vormen overblijven, die zowel krachtig als aaibaar zijn.

Enkele maanden per jaar verruilt Eng de Duitse degelijkheid voor een Italiaans avontuur. In Pietrasanta, Toscane verkeert zij in een gezelschap van beeldhouwers uit alle hoeken van de wereld. Liefde voor steen verbindt hen. De kunstenaars werken dagelijks lang en intensief en produceren veel, vaak in series rond een thema.

Eng exposeerde onder meer in het Ostfriesches Landesmuseum in Emden, Skulpturenpark Funnix en de Kunsthalle in Wilhelmshaven.

Terug naar het overzicht

***

Nelleke Bouman – Hulshoff (Finsterwolde)

“Ik worstel net zolang tot het wordt wat ik wil”

(geen website)

nelleke bouman hulshof

Nelleke Bouman – Hulshoff kent geduld. Ondanks ernstige en langdurige fysieke beperkingen vindt zij steeds manieren om te tekenen en schilderen. Daarnaast legt zij haar hart en ziel in muziek, waarin zij acht jaar les gaf. Hoewel zij graag aan de kunstacademie wilde studeren, belandde Bouman-Hulshoff op de kweekschool. Aanvullend volgde zij diverse cursussen en haalde zij aktes in creatieve vakken.

Nat aquarelpapier vormt de basis van het werk van Bouman-Hulshoff. Daarop vloeien druppels verf onvoorspelbaar uit. De schilder kijkt en kijkt opnieuw, totdat zij een beeld ontdekt dat haar aanstaat. Met oliehoudende goud- of zilverstift zet zij, als ware het dijkjes, de contouren van dat beeld aan. Daarna werkt zij met aquarelverf de ontstane vlakken verder uit. Zij rondt dit proces pas af wanneer zij met tevreden verwondering naar haar eigen werk kan kijken.

De natuur is een belangrijke inspiratiebron voor Bouman-Hulshoff. Haar schilderijen hebben vaak organische thema’s en doen denken aan bloemen, zaden, water en lucht. 

Terug naar het overzicht

***

Ingalil Lang (Bunde, Duitsland)

“Ik heb een variatie nodig tussen krachtig en ingetogen bezig zijn”

ingalil lang-mow-museum-bellingwolde

Ingalil Lang begon haar loopbaan als graveerder en ontwikkelde zich als vrij kunstenaar aan de Freien Kunsthochschule in Nürtingen/Stuttgart. Haar werk maakt op het eerste gezicht een wat monochrome indruk. Wie de tijd neemt, ontdekt echter een verrassende levendigheid aan licht en tonen.

Lang is een expert in het gebruik van grafiet, een zachte koolstof die zowel licht kan opnemen als reflecteren. Zij verwerkt het in pure poedervorm of strijkt het, gemengd met pigmenten en andere materialen, op een ondergrond van linnen of metaal. Grijstinten in vele nuances wisselen elkaar hierbij af. Afhankelijk van de lichtval en de positie van de kijker kan hetzelfde werk verschillende indrukken maken: levendig en zacht maar ook kil en gesloten.

Voor Lang vormen elementen uit de natuur en ontwikkelingen in het landschap een inspiratiebron. Zij nodigt de toeschouwer hierbij graag uit tot eigen associaties.

Terug naar het overzicht

***

Rika Post (Kropswolde)

“In mijn werk neem ik een ruimte in waar ik zelf zou willen zijn”

rika post-mow-24Kxl

Rika Post volgde op latere leeftijd de Academie Minerva in Groningen, na jaren als onderwijsbegeleider. Daar betrad zij een voor haar totaal nieuwe wereld, die aanzette tot een eindeloos experimenteren met materiaal, vorm, kleur, lijn en structuur. Tijdens dit proces laat zij zich leiden door spontane gedachten en fantasieën, al is iedere handeling uiteindelijk een wel overwogen keuze.

In het werk van Post speelt de natuur een belangrijke rol. Geïnspireerd door verlaten landschappen creëert zij een verscheidenheid aan oervormen op doek, papier, foto’s of in de ruimte. Daarbij gebruikt ze bijvoorbeeld plantensappen, oliën en steengruis. Even gemakkelijk speelt zij met vilt, garens, waslijndraad, oude geluidsbanden of objets trouvés. Telkens schept zij weer een andere, eigen wereld.

De werelden van Post zijn zowel aards als onwerkelijk en net zo verrassend als vertrouwd. Ze bestaan binnen maar ook buiten, hangend tussen bomen of te midden van koolzaadvelden.

Terug naar het overzicht

***

Harry Schomaker (Ter Apel)

“Een mens is geboren om gek te worden van onrust óf lamgeslagen door het leven te gaan”

(Citaat: Voltaire, Candide)

harry-schomaker-mow-24Kxl

Harry Schomaker woont en werkt in Ter Apel en in Saint Hilaire de Riez (Vendée, Frankrijk)

Schomaker volgde de Textielschool in Enschede. Daar had hij een duidelijke voorkeur voor één van de technische vakken; het bedrukken van textiel. Hij ging uiteindelijk aan het werk als reclameman en had vanuit die functie jarenlang een nauw contact met drukkers, waardoor hij verdere affiniteit ontwikkelde met druktechnieken. Na een intensieve scholing in de ‘Werkmantechnieken’ ontstond een heel eigen stijl.

Aan de Frans Atlantische kust liggen de onderwerpen voor Schomaker voor het oprapen. De getijdenhavens van de oestervissers, de zoutmoerassen en de steiger- en loopplanken die de totebelvissers gebruiken, inspireren hem tot een lijnenspel dat zich herhaalt en in series voortdurend vernieuwt. Naast de Franse kust zijn bijvoorbeeld stadsimpressies, het landschap rond de Ruiten Aa en het klooster van Ter Apel terug te vinden.

Op basis van een schets werkt Schomaker nat in nat. Hij mengt de inkt in exact díe kleuren die hij nodig heeft en bij zijn onderwerp passen. Het drukken zelf, met inktrol, sjablonen en stempels, gaat daarna snel. In Schomaker heerst altijd de onrust. De dynamiek van het drukproces past precies bij wie hij is.

Terug naar het overzicht

***

Geert Schreuder (Onstwedde).

“Ik zie wel wat er op mijn pad komt”

geert-schreuder-mow-museum-bellingwolde-24Kxl

Daar waar de bebouwing al lang is opgehouden en de tomtom waarschuwt dat de route onverhard wordt, begint het domein van Geert Schreuder (Onstwedde).

Schreuder groeide op in Stadskanaal. Hij ging naar de Academie Minerva in Groningen maar bleef altijd buiten de stad wonen. De vertrouwde rust en leegte van de Onstwedder Es zorgen ervoor dat hij details en veranderingen opmerktdie daar te ontdekken zijn. Wat voor een ander bijzaak is, inspireert nu juist Schreuder. Een achtergelaten blikje of gebroken reflectorpaaltje, door hem gevonden op een wandeling, kunnen zomaar het thema van een stilleven worden.

Schreuder schildert landschappen, stillevens en portretten met olieverf of acrylverf, op een ondergrond van MDF. Hij combineert fijnschilderwerk met losser en ruwer opgezette componenten. Precies die bijzondere combinatie geeft zijn werk een heel eigen dynamiek.

Naast zijn vrije werk maakt schreuder ook illustratie bij historische verhalen, zoals in het door het MOW gesponsorde tijdschrift Terra Westerwolda, van de Historische Vereniging Westerwolde of in boeken Kolonisten aan het kanaal en de Duivels moer. Het atelier van Schreuder staat regelmatig open voor bezoek en optredens van muzikanten.

Terug naar het overzicht

***

Magriet van der Werff (Groningen)

 “Ik doe met wat er al is”

magrietvanderwerff

Magriet van der Werff (Groningen) studeerde rechten en vervulde jarenlang staf- en adviesfuncties tot het leven haar onaangenaam verraste en ze besloot het roer om te gooien. Zij pakte haar koffers en reisde onder meer door Azië en Iran, waar ze geïnspireerd raakte door de gastvrijheid, onderlinge verbondenheid tussen mensen en de kracht van vrouwen.

Enkele jaren later dwong ziekte van der Werff tot maandenlange rust. Bladerend en knippend in tijdschriften maakte zij voor het eerst collages.Aanleiding voor de collages zijn beeldelementen die van der Werff aanspreken door hun kleur, vorm of beweging.

Als ware het jazzmuziek experimenteert en zoekt de kunstenaar, gestuurd vanuit intuïtie, naar verbinding tussen de losse delen en gelaagdheid in het totale plaatje. Dit zoeken doet een speels appèl op haar probleemoplossend vermogen en fantasie, waaruit nieuwe betekenissen en verbanden ontstaan. Pas achteraf krijgen de werken een titel, die kan refereren aan een beeldelement, een psychologisch thema, een actuele gebeurtenis of die doodnuchter iets aangeeft over de kleurstelling.

Terug naar het overzicht

***

Heleen Wilkens (Stadskanaal)

“Mijn figuren gaan een gesprek aan met hun omgeving”

heleen-wilkens-24k-museum-bellingwolde-mow

Heleen Wilkens (Stadskanaal) houdt van experimenteren. Zij zet haar werk snel op en ontdekt al doende wat onder haar handen verschijnt. Het zo ontstane beeld bewerkt en verdiept zij herhaaldelijk. Het hoofd van de kunstenaar zit vol verhalen die, vaak onbewust, een plek krijgen op doek of papier. Allerlei mensen, oud en jong, spelen de hoofdrol in haar schilderijen en tekeningen. Veel meer dan de juiste verhoudingen telt hun karaktervolle en speelse uitstraling.

Soms bestaat die achtergrond alleen uit kleur en structuur maar even goed duiken andere mensfiguren op. Wilkens combineert graag verschillende materialen en technieken. Ze tekent in geschilderd werk en andersom, verlijmt losse componenten op canvas en maakt gebruik van grafische technieken. Recent ontdekte ze ook de digitale kunst.

Behalve als vrij kunstenaar werkt Wilkens voor opdrachtgevers. Ze illustreerde het kerstsprookje “Tobias en zijn kameel” van Peter Lems, geeft workshops, creëert kunsteducatieprojecten en geeft teamtrainingen kunst en cultuur in het (basis)onderwijs.

Terug naar het overzicht

***